De reken, taal - en leeslessen worden gegeven op drie niveaus. De gehele groep krijgt uitleg, de kinderen die het begrijpen gaan daarna aan het werk. De uitleg gaat verder voor de rest van de groep, waarna een groot deel ook aan het werk gaat. Voor de laatste leerlingen waarvoor dat nodig is, volgt nog extra uitleg. Als iedereen aan het werk is, begeleidt de leerkracht ieder kind bij het werken. Zo is er voor elk kind aandacht dat past bij zijn of haar niveau.
Hulp aan individuele leerlingen
Het komt voor dat een leerling de leerstof niet goed opgenomen heeft of dat het tempo te hoog ligt. Elk kind heeft immers zijn eigen capaciteiten. Dat betekent dat een leerkracht goed moet kunnen omgaan met de verschillen in de groep. De intern begeleider helpt de leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen die extra zorg nodig hebben.
Zij coördineert en structureert de extra hulp die nodig is. Haar taken en werkzaamheden houden het volgende in:
Zij neemt aanvullende tests af als de gewone toetsen niet voldoende inzicht in bepaalde problematiek geven;
Zij adviseert leerkrachten over extra hulpmateriaal;
Zij stelt samen met de groepsleerkracht een hulpplan op dat met de ouders besproken en daarna ondertekend wordt;
Zij heeft contact met externe partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het kind.
We houden ouders/verzorgers op de hoogte van de hulp die wij geven, en wellicht kunnen zij thuis ook helpen. Soms is een onderzoek door een orthopedagoog noodzakelijk om meer zicht te krijgen op de dieperliggende oorzaken van de problematiek.
Het ondersteuningsteam
Het ondersteuningsteam (ook wel het O.T.-team genoemd) denkt mee over de ontwikkeling van leerlingen als school en ouders een hulpvraag hebben. Om dat zo goed mogelijk te doen zitten in dat O.T.-team een schoolarts, een orthopedagoog en een schoolmaatschappelijk werker. Namens de school neemt de intern begeleider aan die bijeenkomsten deel.
Begeleiding meerbegaafde leerlingen
Ook leerlingen die extra goed kunnen leren krijgen speciale aandacht op De Griffioen. Binnen de methodes is voor deze leerlingen extra oefenstof opgenomen. Bovendien gebruiken we voor hen extra leerstof en materialen waaraan ze, na instructie, zelfstandig werken.
Een jaar overdoen en aangepaste programma’s
Af en toe komen we tot de conclusie dat alle extra ondersteuning onvoldoende effect heeft. Soms nemen we dan in overleg met de ouders het besluit om een leerling een jaar te laten overdoen. Soms komt het voor dat we de afspraak maken dat een kind voor een bepaald vak met een aangepast programma gaat werken. Zo’n leerling haalt op dat gebied niet het eindniveau van de basisschool, maar we stellen het programma zo op dat het aansluit bij een geschikte vorm van vervolgonderwijs.
Verwijzen naar de speciale school voor basisonderwijs
Zoals we eerder schreven wordt soms de hulp van de orthopedagoog ingeroepen. Deze neemt zo nodig bij een aangemelde leerling een uitgebreid onderzoek af. Naar aanleiding van dit onderzoek krijgen de school en de ouders een advies.
In een enkel geval adviseren we de ouders hun kind aan te melden voor plaatsing bij een speciale school voor basisonderwijs; het komt voor dat een kind daar beter op zijn plaats is. Altijd worden oplossingen gezocht die voor het kind het best lijken en dat gebeurt in nauw overleg met de ouders.